Współcześnie stosowane rozwiązania w zakresie produkcji silników umożliwiają wykorzystanie ich maksymalnej mocy przy zużyciu optymalnej ilości paliwa. Jednym ze sposobów na zwiększenie mocy silnika jest zamontowanie turbosprężarki. Ten coraz powszechniejszy mechanizm jest bardzo wydajny, ale wymaga specjalnej ochrony i eksploatacji.

 

O co tyle hałasu?

Turbosprężarka jest elementem silnika, który powstał w wyniku wielu lat pracy nad poszukiwaniem kompromisu pomiędzy zwiększeniem mocy silnika a obniżeniem jego wagi i zmniejszeniem zużycia paliwa. Jego konstrukcja pozwala na zwiększenie ciśnienia powietrza wpadającego do silnika przez wykorzystanie energii wydalanych spalin.

Jak działa turbosprężarka?

W skład tego mechanizmu wchodzą dwie kluczowe części – turbina i sprężarka zamontowane na jednej osi. Gazy wylotowe skierowane na turbinę napędzają równocześnie wirnik sprężarki, która wtłacza do cylindra większą ilość powietrza. Dzięki temu do każdego cylindra trafia większa ilość tlenu, umożliwiając spalenie w tej samej objętości komory znacznie większej ilości paliwa, co z kolei przekłada się na wzrost mocy silnika.

W jakich samochodach i po co jest montowana?

Pierwotnie turbosprężarki montowano w samochodach sportowych, by zwiększyć moc silnika bez konieczności zwiększania masy pojazdu. A jak wiadomo, im samochód lżejszy tym szybszy.

W przypadku wykorzystania turbosprężarki w samochodach osobowych bez sportowego charakteru producenci bardziej kierują się kwestiami ekonomii i ekologii niż osiągów. To dlatego, że mechanizm pozwala na obniżenie zużycia paliwa. Podobnie jest w przypadku Diesli, gdzie powszechne stało się stosowanie turbodoładowania. Silniki Diesla ze względu na swoją konstrukcję mają mniejszą wydajność, więc aby osiągnąć moc porównywalną z silnikiem benzynowym o tej samej pojemności musiałyby być znacznie większe i cięższe. To wpłynęłoby znacząco na wzrost spalania i zwiększenie emisji szkodliwych substancji do atmosfery.

Turbosprężarka wymaga ochrony

Turbosprężarka jest bardzo skomplikowanym mechanizmem narażonym na działanie ogromnych sił i bardzo wysoką temperaturę. Wirnik turbiny kręci się z prędkościami dochodzącymi do 200 000 obr/min, a w silnikach benzynowych przepływające spaliny osiągają temperaturę około 900°C. Tak ekstremalne warunki pracy wymagają stosowania odpowiednich środków smarnych. Należy zatem bezwzględnie przestrzegać zaleceń producenta odnośnie rodzaju i klasy lepkości oleju stosowanego w silniku.

Odpowiednie smarowanie to gwarancja sprawności turbosprężarki, należy jednak pamiętać o kilku wskazówkach, które zapewnią olejowi odpowiednie warunki pracy w silniku.

  • Używać tylko olejów najwyższej jakości,
  • Po uruchomieniu silnika należy chwilę rozgrzać go na biegu jałowym, aby olej silnikowy dotarł w każdy jego zakątek, a w szczególności do turbiny,
  • Chcąc cieszyć się wieloletnią sprawnością turbiny nie wolno nagle gasić rozpędzonego do wysokich obrotów silnika. Przed wyłączeniem silnika, szczególnie po długiej lub dynamicznej jeździe, należy przez kilkanaście sekund wyhamować obroty turbiny pozostawiając silnik na biegu jałowym,
  • Regularna wymienia filtra powietrza zapobiegnie dostawaniu się z zassanym powietrzem pyłów do wnętrza silnika i turbiny,
  • Należy często sprawdzać poziom i stan oleju silnikowego, bo od jego kondycji i jakości zależy niezawodność i bezawaryjność pracy turbosprężarki – zanieczyszczenia w oleju lub jego niski poziom mogą doprowadzić do nieodwracalnych uszkodzeń turbiny lub zatarcia silnika.

Używany samochód z Turbosprężarką

Powszechne zastosowanie turbosprężarek w silnikach współczesnych samochodów powoduje, że decydując się na zakup używanego samochodu coraz częściej będziemy spotykali modele z doładowaniem. Na co zwrócić szczególna uwagę? Pierwszą oznaką, że z turbiną coś jest nie tak będzie duże zużycie oleju i spadek mocy. To jednak trudno zweryfikować podczas oględzin przed zakupem. Oględziny samej turbosprężarki także mogą nam co nieco powiedzieć. Drobne zabrudzenia olejem są normalne, ale jeśli obudowa jest całą zabrudzona olejem, lub „sterylnie” czysta, to już powinno wzbudzić nasze podejrzenia. Skutecznym sposobem na sprawdzenie stanu turbosprężarki jest pomiar ciśnienia doładowania wykonany w specjalistycznym warsztacie.

Jeśli kupimy samochód i okaże się, że turbina jest niesprawna to jeszcze nie koniec świata. W większości przypadków wystarczy regeneracja z wykorzystaniem nowych zestawów naprawczych. Koszt takiej regeneracji to ok. 700-1500 zł. Przy wyborze firmy zajmującej się przywracaniem turbin do życia powinniśmy zwrócić uwagę na opinie i okres gwarancji.

Niestety nie każda turbina nadaje się do regeneracji. Wtedy można kupić już regenerowaną lub nową. Nowa turbosprężarka w przypadku popularnych modeli samochodów to koszt rzędu 2-5 tys. zł, czasem i więcej.

tekst pochodzi z http://moto.pl/Porady/1,115894,8608215,Turbosprezarka___jak_dziala_i_jak_sie_z_nia_obchodzic_.html

Za spadkiem mocy w jednostce napędowej kryją się przeważnie awarie różnych elementów w układach wtryskowym i zapłonowym. Może to również być rezultatem groźnego w skutkach zjawiska.

 

W układzie zasilania wchodzącego w skład układu wtryskowego za zmniejszoną moc silnika odpowiadać będzie nieprawidłowo działająca pompa paliwa (na skutek podwyższonego stopnia zużycia), która nie potrafi zapewnić odpowiedniego wydatku paliwa a co za tym idzie i ciśnienia podawanego paliwa. Niedrożny przewód paliwowy lub zapchany filtr paliwa również spowodują tytułowy objaw. Kolejne elementy w układzie zasilania, których awaria sprawia, że motor produkuje mniej niż powinien koni mechanicznych to czujnik położenia przepustnicy oraz przepływomierz powietrza albo przy innym sposobie pomiaru obciążenia jednostki napędowej czujnik ciśnienia powietrza w kolektorze dolotowym. Nieprawidłowa praca wtryskiwaczy także objawia się zmniejszoną mocą silnika. Podobna reakcja będzie w przypadku usterki czujnika temperatury cieczy chłodzącej.

Optymalna chwila zapłonu, przy której silnik osiąga największą sprawność jest stale regulowana. Wadliwe sygnały z czujnika spalania stukowego lub położenia wałka rozrządu sprawiają, że wyliczony przez sterownik kąt wyprzedzenia zapłonu nie odpowiada temu właściwemu. Nieprawidłowo ustawiony tzw. statyczny kąt wyprzedzenia zapłonu także nie pozwoli silnikowi rozwinąć pełnej mocy. W układach, których praca nadzorowana jest przez urządzenie sterujące jego awaria objawia się w różny sposób. Również zmniejszeniem mocy w przypadku sterownika silnika.

Jeśli spadkowi mocy towarzyszy wzrost temperatury silnika to mamy do czynienia z bardzo groźnym w skutkach zjawiskiem przegrzewania jednostki napędowej. Trzeba niezwłocznie ustalić i usunąć przyczynę, bo dalsza eksploatacja silnika w tym stanie grozi jego poważnym uszkodzeniem.

żródło http://www.motofakty.pl/artykul/przyczyny-spadku-mocy-silnika.html

Stosowane w silnikach Diesla pompy wtryskowe należą do nielicznych podzespołów samochodu, przed którymi zdecydowana większość mechaników czuje respekt.

 

Ciężar weryfikacji lub naprawy przekazują zazwyczaj na wyspecjalizowany w tym warsztat, dotyczy to również serwisów autoryzowanych. Nie wynika to z braku wiedzy na temat konstrukcji i zasady działania pomp wtryskowych, a wręcz przeciwnie – ze świadomości precyzji tych urządzeń i ich znaczenia dla prawidłowej pracy silnika.Przez wiele dziesięcioleci pompa wtryskowa była najważniejszym elementem układu zasilania w silniku Diesla.

W ostatnich latach powoli zastępuje ją pompa wysokociśnieniowa z elektronicznymi systemami sterowania dawką wtryskiwanego paliwa. Obecnie w samochodach osobowych najszerzej stosuje się pompy rozdzielaczowe osiowe lub promieniowe. Zasadniczo można je podzielić na dwie grupy ze względu na sposób sterowania wstryskiwaną do cylindra dawką paliwa. Obecnie dominują pompy sterowane elektroniczne. Pierwszą grupę stanowią urządzenia z wyłącznie mechaniczną regulacją dawki paliwa (np. regulatorem odśrodkowym). To najstarsze rozwiązania, których w nowych autach już się prawie nie stosuje. Druga grupa to pompy z elektronicznym sterowaniem dawką paliwa, umożliwiające bardziej precyzyjną kontrolę ilości paliwa i chwili jej podania. Pompy wtryskowe ulegają uszkodzeniu z różnych powodów. Wyższe ciśnienia wtrysku wymusza większą precyzję rozwiązań, sprawiając, że podnosi się też wrażliwość na zanieczyszczenia w paliwie i to jest jedną z najczęstszych przyczyn awarii. Objawy niesprawności bywają bardzo różne, od nierównomiernej pracy silnika, zwiększonej toksyczność spalin, spadku mocy po całkowite unieruchomienie auta.

Niestety sprawdzenie pompy wtryskowej wymaga jej demontażu, więc wskazanie jej jako winnej awarii powinno nastąpić po starannym wyeliminowaniu innych możliwych przyczyn. Cena części stanowi podstawę kosztów. Wyjęcie i zamontowanie może przeprowadzić zwykły warsztat, ale naprawę trzeba zlecić specjalistom.

Pierwszy etap polega na weryfikacji wizualnej sprowadzającej się do rozebrania pompy i na oględzinach części. Koszt takiej usługi zależy od konstrukcji. Przykładowo za sprawdzenie pompy ze sterownikiem mechanicznym zapłacimy tylko 60 zł, a za zintegrowaną ze sterownikiem elektronicznym – już 180 zł . Ewentualna naprawa i regulacje są już bardziej kosztowne. Cena naprawy przeciętnej pompy wtryskowej do samochodu osobowego wynosi od 600 do 1600 zł, obejmuje to robociznę oraz sprawdzenie i regulację na stole probierczym, który jest jedynym gwarantem prawidłowego ustawienia (cena nowoczesnych urządzeń dochodzi do miliona złotych). Trzeba jeszcze doliczyć do tego koszt części, który czasem może sięgać nawet 3 tys. zł. Dobra naprawa opiera się na niuansach. Oprócz drogich urządzeń do prawidłowo przeprowadzonej naprawy potrzebne jest duże doświadczenie, dlatego nie należy próbować naprawiać pomp samodzielnie, najczęściej zakończy się to pozornym sukcesem.

Aby uniknąć kosztownych awarii, trzeba tankować dobre paliwo oraz dbać o częste wymiany filtru paliwa. Warto zwrócić uwagę na to, czy w układzie nie ma śladów wody lub innych zanieczyszczeń, i w razie potrzeby przeczyścić cały układ, łącznie z pompą.

Złe paliwo przyczyną awarii. Najczęstszą przyczyną popsucia pomp wtryskowych jest paliwo zawierające zanieczyszczenia. Pompa to urządzenie niezwykle precyzyjne, z dużą ilością części ruchomych, współpracujących ze sobą z bardzo małą tolerancją sięgającą tysięcznych części mm. Najczęściej są one smarowane tylko przez przepływający przez pompę olej napędowy mający właściwości smarne. Jeśli w paliwie pojawi się woda lub inna substancja, która przerwie film olejowy, to dochodzi do przytarcia współpracujących części, co powoduje uszkodzenie uniemożliwiające dalszą pracę silnika. Czasem usterka wynika tylko z naturalnego eksploatacyjnego zużycia materiału. W nowoczesnych rozwiązaniach awariom ulegają również elektroniczne układy sterujące lub tylko elektroniczne elementy wykonawcze, np. zawory elektromagnetyczne.

źródło http://www.auto-swiat.pl/uzywane/tylko-dla-specjalisty/vmlv0

Milion kilometrów w Peugeocie 205 1.9 D bez naprawy silnika czy 760 tys. km w Audi 80 1.9 TD bez poważniejszej usterki to wyniki, które trudno dziś osiągnąć w samochodach z nowoczesnymi silnikami wysokoprężnymi. I wcale nie z powodu pogorszenia jakości wykonania jednostek napędowych, gdyż ta się poprawiła. Obecnie to awarie osprzętu generują największe koszty obsługi diesli.

 

W kosztach prym wiodą usterki układu wtryskowego. Aparatura zmuszana do pracy z niewyobrażalnie wysokimi ciśnieniami (nawet ponad 2000 barów), staje się bardzo wrażliwa na wszelkie zanieczyszczenia w paliwie. Wtryskiwacze stały się tym samym elementami, do których regularnie musi zaglądać mechanik. Statystyka wykazuje, że z problemami dotyczącymi wtrysku paliwa borykać się musi praktycznie każdy kolejny właściciel diesla. To cena, jaką płaci się za fenomenalne osiągi i kulturę pracy dzisiejszych diesli.

Są lepsze i gorsze

Wyszukana technologia niestety nie sprzyja długowieczności wtryskiwaczy. Technologicznie najstarsze wtryski common rail Boscha (pierwszych dwóch generacji), w których o wtrysku paliwa decyduje prosta cewka elektromagnesu, w sprzyjających okolicznościach mogą wytrzymać nawet 300 tys. km, a już na pewno nie mniej niż 180-200 tys. km. Nie gorsze są pod tym względem japońskie wtryskiwacze elektromagnetyczne Denso, przy czym ich wytrzymałość też ma swoje granice, a są tu ogromne problemy z dostępnością części zamiennych.

Znane z kilku popularnych modeli wtryskiwacze Delphi okazują się dość wrażliwe na zanieczyszczenia i pomimo sterowania elektromagnetycznego raczej nie wytrzymują więcej niż 200 tys. km. Można je jednak naprawić i to jest ich zaleta. Najmniej trwałe są nowoczesne wtryskiwacze piezoelektryczne, uruchamiane superszybkimi kryształami, a nie cewką. Tu granicą nie do pokonania jest często 150 tys. km przebiegu.

Uszkodzenia wtryskiwaczy dają pewne symptomy, ale nie zawsze mogą być jednoznacznie zdiagnozowane testerem diagnostycznym. Jeżeli występują poniższe objawy, to warto wykonać u mechanika tzw. test przelewów wtryskiwaczy.

  • Cewka elektromagnetyczna – W razie przepalenia cewki, wtryskiwacz natychmiast przestaje działać,
  • Zawór sterujący – Odpowiada za dawkowanie paliwa. Gdy się zużyje, kulka zaworu przepuszcza paliwo z powrotem do baku. To główny element naprawiany przy regeneracji,
  • Korpus wtryskiwacza – Najczęściej uszkadza się podczas wyciągania wtryskiwaczy z silnika. Zapieczone i trudne do wymontowania wtryski to zmora wielu modeli aut,
  • Końcówka wtryskiwacza – Decyduje o rozpyleniu paliwa. Gdy ulegnie zużyciu lub zakoksowaniu, wtrysk zaczyna „lać” paliwo. Pojawia się kopcenie na czarno.
źródło http://magazynauto.interia.pl/porady/eksploatacja/silnik-2870/news-wtryskiwacze-wielki-problem-diesli,nId,725799

tabela w przygotowaniu. zadzwoń i zapytaj o termin wykonania usługi naprawy Twojego samochodu.
Pompy i wtryski tel. 697 980 401
Turbosprężarki tel. 697 319 424

tabela w przygotowaniu. zadzwoń i zapytaj szczegóły naprawy Twojego samochodu.
Pompy i wtryski tel. 697 980 401
Turbosprężarki tel. 697 319 424

Firma TURBO-SERVIS udziela gwarancji na okres 12 miesięcy. Udzielona gwarancja obejmuje naprawę lub wymianę turbosprężarek uznanych za uszkodzone po ich zwrocie do siedziby TURBO-SERVIS wraz z kartą gwarancyjną i instrukcją montażu.

 

Gwarancja musi być czytelnie podpisana przez mechanika montującego turbosprężarkę. Reklamacja będzie rozpatrzona pod warunkiem, że turbosprężarka nie będzie rozmontowana ani oczyszczona przez użytkownika. Turbosprężarka, której zmieniono warunki konstrukcyjno – eksploatacyjne (chiptuning, samodzielna regulacja), lub zamontowano niezgodnie z przeznaczeniem – nie podlega gwarancji. W przypadku uznanych reklamacji, pisemne żądanie zwrotu Gwarancja obejmuje wyłącznie naprawę Turbosprężarki.

W Przypadku reklamacji firma TURBO-SERVIS nie ponosi kosztów z wiązanych z montażem lub demontażem turbosprężarki jak i kosztami transportu . Gwarant nie odpowiada za inne koszty związane z uszkodzeniem turbosprężarki . TURBO-SERVIS zastrzega sobie możliwość podstawienia pojazdu, w którym używana jest turbosprężarka w celu kontroli współpracy turbosprężarki z silnikiem. Termin wykonania naprawy gwarancyjnej wynosi 14 dni od momentu dostarczenia turbosprężarki do siedziby firmy. 30 dni w przypadku sprowadzenia części z zagranicy.

Uwaga! Przed uruchomieniem turbosprężarki należy koniecznie usunąć usterkę, która spowodowała konieczność przeprowadzenia naprawy lub wymiany turbosprężarki.
Zalecamy:

  • Wymienić olej w silniku wraz z filtrem oleju. Wyczyść/wymień przewód doprowadzający olej do turbosprężarki, upewnij się czy nie występuje tam sitko/filtr (wymienić lub usunąć),
  • Wymień filtr powietrza oraz usuń zanieczyszczenia z układu dolotowego. Zastosuj się do zaleceń gwaranta,
  • Wstrzyknij około 3 cm3 czystego oleju silnikowego do środka korpusu turbosprężarki przez zasilający otwór olejowy. Podczas wstrzykiwania należy obracać wirnik w celu rozprowadzenia oleju wewnątrz turbiny,
  • Zamontuj turbosprężarkę bez podłączania przewodu dopływowego do turbosprężarki i odpływowego oleju (do silnika),
  • Kręcąc silnik bez odpalenia silnika! (np. odłączyć pompę wtryskową) przelej z przewodu dopływowego do naczynia około 0,3 litra oleju. Następnie przykręć przewód dopływowy pozostawiając lekką nieszczelność, kręć silnikiem do momentu pojawienia się oleju bez powietrza na nieszczelności i dokręć przewód dopływowy,
  • Podstaw naczynie pod wylot oleju z turbosprężarki i kręć silnikiem do momentu pojawienia się oleju,
  • Przykręcić przewód odprowadzający olej do silnika (nowa uszczelka),
  • Odpal silnik na około 15 min na biegu jałowym,
  • Wykonaj jazdę próbną by upewnić się, że wszystko działa jak należy,
  • Po przejechaniu około 50-150 km sugerujemy ponownie wymienić olej wraz z filtrem oleju.